Thursday, July 31, 2014

Kabuki, N4 ja Get together party

Onpas ollut pitkä päivitystauko ton valituspostauksen jälkeen, anteeksi siitä. Ei ole ollut aikaa. Tai on ehkä ollut mutta ei huvittanut... Anyway, tarkotuksena olisi lyhyesti kirjoittaa YFU-tapahtumista tän kuun alkupuolelta sekä syystä minkä takia missasin niistä yhden (ja samalla kiinnostavimman T__T) - nimittäin JLPT-kokeesta! Kuvia mulla ei muuten ole muusta kuin Kabukista, joten ne on nyt vähän ympäri tätä postausta että näyttäs kivemmalta tai jotain hehheh

Ensimmäinen näistä tapahtumista oli siis Kabuki, jota mentiin eräänä kauniina lauantaina katsomaan Tokyon ja sen ympäristön YFU-vaihtareiden + hostperheiden voimin. Kabuki on siis japanilainen teatterimuoto josta...en oikeasti tiedä sen enempää kuin että kaikki esiintyjät ovat miehiä, koska tää on alkanut joskus vuonna nakki ja muusi ja silloinhan ei naisia lavalle laskettu ja se on sitten jatkunut perinteenä. Jos kiinnostaa enemmän niin googlatkaa, en mä nyt teille Wikipediaa tähän copypastena lataa... Kesti sellaiset 2 tuntia, ensin oli siis pieni selitys Kabukista ja sen termistöstä ynnä muusta, sitten itse esitys.

Näin taas Jesperiä joka oli kiva, oli siellä kans muutama muu vaihtari jotka tiesin mut en mä niille erityisemmin oo jutellu. Kattelin tossa pari päivää sitten Viivin blogipostausta Aichin alueen YFU-jutusta ja olin ihan kade kun tosi monet niistä joitten kanssa juttelin enemmän orientaation aikana on sielläpäin... Joo, ei mulle nää YFU-jutut hirveen kiinnostavia muitten vaihtareitten kanssa jutustelun puolelta ole paitsi jos Jesper on paikalla, lol.


Siitä seuraavana päivänä ois ollut toinen YFU juttu, joka liittyi Tanabataan. Ilmeisesti ne sai pukea siellä yukatat ylleen ja jotain teeseremonia hommaa oli tai näin mä ainakin oletan? Mutta ei, mä nimittäin suuntasin Todaille eli Tokyo Daigakulle, Tokyon yliopistolle. Ja niin suuntasi muutama muukin ulkomaalainen, siellä nimittäin oli JLPT (Japanese Language Proficiency Test), jonka tason N4 sitten siellä suoritin...

Oli muuten tosi helppo. Ainoa osuus jossa mulla oli vaikeuksia oli sanasto/kanjiosuus, koska vaikka tiedänkin SuperEpäHyödyllistä sanastoa kuten mulle tuottaa vaikeuksia tää perussanasto... En oo kunnolla japania opiskellut (siis käynyt oppitunneilla tms...) niin ne sanat mitä kysytään tälläsissä kokeissa ei oo ollut sitä sanastoa mitä mun päähän on eniten tarttunut! Toisinsanoen tuskin virheittä tätä koetta läpäisin, mutta kyllä mä uskon sen läpäisseeni. Toisen osion eli kieliopin tekemiseen meillä oli 60min aikaa... Jotkut ei selvästikään saaneet kunnolla valmiiksi, itse kerran tarkistettuani nukahdin 30 minuutin jälkeen. Tylsyys. (Nyt sitten saan sen kokeen järkyttävin tuloksin takasin...noei)

Oli kuitenkin ihan jees tehdä se koe kerran helpommalla tasolla, koska mun tähtäin tänä vuonna on vähintään N3. Lopullinen tähtäin on N1 mutta ei nyt sentään tänä vuonna vielä... N2 voisi olla mahdollinen mutta kuten viime postauksesta ehkä huomaa, mun japaninopiskelun into on edelleen niin matalalla että en ehkä stressaa itseäni sillä liikaa.


✯✯✯

Mulle kuukauden toinen YFU-aktiviteetti oli Get together party! Paikalla oli siis juuri Japaniin kotiin palanneet vaihtarit, kohta ympäri maailmaa lähtevät vaihtarit sekä Japanissa olevat vaihtarit. Tokyon alue siis. Oltiin pirun pienessä huoneessa Orisenissä, oli hieman kuuma. Leikittiin kerran jotain gesture game leikkiä ja loppuaika olikin vaan aikaa napostella pikkusnacksejä ja juoda & jutella muiden kohtalotovereiden kanssa. Päädyinkin sitten loppujen lopuksi juttelemaan suurimmaks osaks just Japaniin palanneiden vaihtareiden kanssa, saapumisorientaatiosta tuttujen vanhojen vaihtareiden kanssa sekä tietty Jesperin kanssa, hehheh. Tuli ilmi että palanneista jopa kolme (!!!) oli mun koulun oppilaita, eli tuun nyt niitä näkemään vielä useemminkin koulun alueella. Ja oon jo nähnytkin itse asiassa.



Oli ihan hauska päivä, ois saanut mun puolesta kestää pidempäänkin - toi nimittäin kesti noin kaks tuntia vaan ): Ja voi ois ollu hauska laskee kuinka monta kertaa mulle kehuttiin mun japanin kielen taitoja... (mähän en siis suostu puhumaan japanilaisten ihmisten kanssa englantia näis jutuissa oon vetäny alkuorientaatiosta lähtien pelkästään japania. Anteeks kaikille jotka on mulle aluks tullut englanniks puhumaan.......)

Oon jopa alottanut jo toisen postauksen (koska ennen kuin alotin sen älysin et en oo kirjottanut tästä vielä, mennään nyt aikajärjestyksessä...) joten saatte sen ehkä pian...ehkä ette. Todennäköisesti ette. See you.

1 comment:

  1. Kateellisena luen näitä muiden vaihtareiden YFU-tapaamisjuttuja... Mulle, Laralle ja Martinille YFU ei oo jostain syystä ees järjestäny mitään muuta ku yhen kerran jonku piknik-illan jonne en ees menny ku baseball-klubilla oli sillon peli, lol.

    ReplyDelete